De laatste update - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Willem Venhuizen - WaarBenJij.nu De laatste update - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Willem Venhuizen - WaarBenJij.nu

De laatste update

Blijf op de hoogte en volg Willem

24 Maart 2015 | Rwanda, Butare

Hey allemaal,

Het regent hier vandaag en dat betekent dat ik mezelf als ‘echte Afrikaan’ natuurlijk niet nat laat regenen. Dus eindelijk is er weer tijd om jullie allemaal een update te geven over de laatste vijf (!) weken. Ja ik weet het, ik loop enorm achter… Dus stap met mij in de teletijdmachine (dankjewel professor Barabas) en beleef met mij de niet zo grootste avonturen van deze periode.

Lang, lang geleden, oftewel een week of vijf, was het tijd om mezelf weer in de collegebanken te melden. In deze week bracht ik een bezoek aan de National University of Rwanda in Huye, de plek waar het overgrote deel van de farmacie studenten hun onderwijs genieten. Gedurende de week heb ik (naast me gelaafd te hebben aan heerlijk verse koffie en ijs) gesproken met de Head of Department, de directeur van het laboratorium dat verbonden is aan de universiteit en met een van de ziekenhuisapothekers van het opleidingsziekenhuis tegenover de medische faculteit. Daarnaast heb ik enkele colleges kunnen volgen met de derde- en vierdejaars. Helaas waren deze colleges voornamelijk op kennis gericht en miste ik een beetje de praktische toepassing. Ook heb ik nog een zoektocht proberen te ondernemen naar ‘De verdwenen grondstoffen van Farmacie Mondiaal’, maar blijkbaar is mijn innerlijke Sherlock Holmes een soort van onderontwikkeld, want veel duidelijkheid heeft het niet opgeleverd…
De grootste gebeurtenis (na al deze vorige enorme gebeurtenissen natuurlijk), was het symposium georganiseerd door de Rwanda Pharmaceutical Students’ Association op zaterdag. Gedurende de week waren de studenten die ik heb ontmoet, allemaal enorm drukke baasjes, bezig met de laatste puntjes op de i te zetten na maanden van voorbereiding. Op zaterdag was het voor hen dan eindelijk de grote dag en kon het symposium met ruim 200 deelnemers uit meer dan 7 landen losbarsten. In de ochtend waren er drie interessante presentaties over technologie in de farmacie en specifieker in de apotheek en ’s middags was er plaats voor kortere studentpresentaties (waaronder van mijzelf) en andere activiteiten. Maar wat de dag voornamelijk zeer geslaagd maakte, was de kans om te praten met al deze farmaciestudenten uit Oost Afrika en om ervaringen uit te wisselen. Zeer zeker een hele leuke ervaring en mijn contactgegevens zijn minstens door een stuk of dertig personen gevraagd, dus wie weet wat daar ooit nog uit gaat komen.

Na de universiteit was het tijd om weer aan het werk te gaan. Het is toch net het echte leven… Gedurende mijn laatste maand was ik werkzaam bij Kipharma, een farmaceutische groothandel in Kigali met ook beperkte productiefaciliteiten. In deze periode had ik twee opdrachten, allereerst een audit/review uitvoeren op hun productiefaciliteiten en vervolgens een marktonderzoek naar mogelijk nieuw te introduceren producten. Beide opdrachten gaven me eindelijk weer eens de gelegenheid om mijn hersenen echt te gebruiken, in plaats van ze langzaam te voelen vergaan terwijl ik geneesmiddelen aan het tellen was…
Voor de eerste opdracht heb ik lekker ongemakkelijk iedereen in het productie laboratorium op de vingers gekeken en voornamelijk de verantwoordelijk apotheker lastig gevallen met een stuk of duizend vragen. Allemaal om zoveel mogelijk te weten te komen over wat ze er doen en hoe ze het doen, om vervolgens met een fatsoenlijk rapport met bruikbare aanbevelingen op de proppen te komen. Na twee weken werd het ook tijd om mijn niet bestaande marketing skills aan te boren en te onderzoeken of er plek is op de Rwandese markt voor meer ‘ingewikkelde’ farmaceutische producten dan alleen maar vaseline. Dit betekende dat ik (gelukkig samen met iemand anders van Kipharma!) langs ben gegaan in verschillende apotheken en beauty shops om te kijken wat er al op de markt is en of er mogelijk al vraag is naar ‘mijn producten’. Ik ben zelfs nog met Kipharma op een conferentie van dokters geweest om mijn product te introduceren tijdens hun pauzes.

Dit alles heeft afgelopen vrijdag geresulteerd in twee afgeronde rapporten die gelukkig (zeer) goed zijn ontvangen door de directeur van het bedrijf! Met gepaste, maar beperkte trots (zoals mijzelf eigen is), was het tijd om ook afscheid te nemen bij Kipharma en eindelijk nog een beetje van Rwanda te zien. Dit heeft me tot nu toe zeer dicht bij de chimpansees in het Nyungwe National Forest gebracht en nu dus in het regenachtige Gisenyi naast het prachtige Lake Kivu. De tijd begint ondertussen te tikken en in slechts twee dagen vertrek ik alweer naar Nederland. Dit zal dan waarschijnlijk dan ook mijn laatste verslagje zijn. Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven wat er allemaal gebeurd is hier met mij in Rwanda. Bedankt voor het lezen en tot ziens in Nederland!

  • 24 Maart 2015 - 21:33

    Gertjan:

    Hoi Willem,

    Waar regen al niet goed voor kan zijn. Eindelijk het, lang verwachte, vijfde deel van jouw Rwanda-verslag. Je mag, op jouw eigen wijze, trots zijn op de resultaten van jouw onderzoeken. Tot vrijdag.

  • 24 Maart 2015 - 23:12

    Endrie:

    Leuk om je belevingen te lezen (en ook deels te visualiseren). Gaaf dat je de chimpansees nog hebt gezien! Geniet nog de laatste paar dagen van het land en alvast een veilige reis terug!

  • 25 Maart 2015 - 20:50

    Josée Hunsel:

    Top chimpanseesfoto! Maar jij met microfoon en gedreven praatje staat er helemaal top bij!!!
    Ben wel benieuwd naar 'jouw producten' voor Rwanda en hoor dat graag van je wanneer je weer veilig geland bent in Nederland. Goede reis en neem die prachtervaringen met je mee!!!! :-)

  • 26 Maart 2015 - 06:22

    Ellen:

    ik ben ook benieuwd naar het praatje wat je op het congres hebt gehouden. En hoe dat was. Jammer voor je dat het erop zit. Maar fijn dat het goed gegaan is en je binnenkort weer te zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willem

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1223
Totaal aantal bezoekers 6617

Voorgaande reizen:

21 Januari 2015 - 27 Maart 2015

Willem in Rwanda

Landen bezocht: